KolorOFFon

WYDAWNICTWA

PAMIĘTNIK GAPIA

książka dostępna w bydgoskich księgarniach:

Gratka, Toniebajka
wydanie pierwsze po reedycji przez

Stowarzyszenie Koloroffon: 2020

„Pamiętnik gapia. Bydgoszcz jaką pamiętam 1930-1945” Zbigniewa Raszewskiego to niezwykle szczegółowy bydgoski pamiętnik tamtych lat. To nie tylko książka o samej Bydgoszczy, ale także o stosunkach społecznych wielokulturowej ludności, która wtedy zamieszkiwała miasto. Autor urodzony w roku 1925 spisał wspomnienia Bydgoszczy swojego dzieciństwa i młodości już w wieku dojrzałym. Ten rodzaj przeniesionego w czasie zapisu pamiętnika pozwala na opis nie tylko stanu faktycznego lat opisywanych, ale także refleksji i komentarzy powojennych, co nadaje książce subiektywny i ciekawy wymiar także ze względu na erudycję autora.

O autorze książki:

Prof. Zbigniew Raszewski – autor książki „Pamiętnik gapia. Bydgoszcz, jaką pamiętam z lat 1930-1945″ to wybitny polski historyk teatru związany przez większość życia z Warszawą. Miał jednak jeszcze dwa miasta bliskie jego sercu – Poznań, w którym przyszedł na świat i Bydgoszcz, gdzie spędził lata swego dzieciństwa i młodości. Raszewski urodził się w Poznaniu w roku 1925, ale bardzo szybko wraz z rodzicami przeniósł się do Bydgoszczy. Jako pięcioletni chłopiec już zapamiętywał i uczył się miasta, które odcisnęło na nim tak silne, pozytywne piętno. Zapis jego wspomnień sięga roku 1945, kiedy był już ukształtowanym 20-letnim mężczyzną. W latach 1945–1949 studiował polonistykę na Uniwersytecie w Poznaniu, gdzie później był asystentem. Następnie przeniósł się do Warszawy i związał się z Instytutem Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Był profesorem warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza.
W 2006 roku powstał Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Mieści się on w Warszawie na Alejach Ujazdowskich nr 6. Raszewski to wybitna postać polskiej nauki. Wszechstronny humanista, historyk teatru, twórca
nowej dyscypliny naukowej – wiedzy o teatrze, znakomity pedagog zwany przez swoich uczniów Profesorem.

Projekt reedycji książki współfinansowany

przez Miasto Bydgoszcz

PAMIĘTNIK GAPIÓW

Cykl literacki opisujący od 2021 roku Bydgoszcz

za pomocą hasłowej formy Pamiętnika Gapia.

Wieloryb z Lorino – zapiski z końca świata

autor tekstu: Maciej Cuske
ilustracje: Krzysztofa Gawronkiewicz

Czukotka to jedno z najbardziej niegościnnych miejsc na Ziemi, najdalej na północny
wschód wysunięty skrawek Rosji. Przez większą część roku zimna i niedostępna, pokryta
w całości tundrą, bagnami, pozbawiona drzew, leży na wiecznej zmarzlinie. Na przekór
surowym warunkom, od co najmniej tysiąca lat żyją tam ludzie. Nie przetrwają, jeśli co
roku nie upolują odpowiedniej liczby wielorybów.
Maciej Cuske zrealizował na Czukotce film dokumentalny pt. „Wieloryb z Lorino”,
który był pokazywany i nagradzany na wielu polskich i zagranicznych festiwalach
filmowych. Autor przywiózł z Czukotki oprócz wielu godzin materiałów filmowych,
także zbiór opowieści i obserwacji, których forma filmowa nie mogła pomieścić.
Książka ma wypełnić tę celowo pozostawioną lukę.

autorzy:

Maciej Cuske

Reżyser filmowy
W 2004 ukończył Mistrzowską Szkołę Reżyserii
Filmowej Andrzeja Wajdy. Jest autorem cenionych
i nagradzanych filmów dokumentalnych
(m.in. „Cisza”, „Kuracja”, „Antykwariat”,
„Elektryczka”, „Na niebie na ziemi”, „Dekalog III.
Pamiętaj abyś dzień święty święcił”, „Daleko od
miasta”) oraz współautorem filmów fabularnych
„I co wy na to Gałuszko?” (2000) oraz „Stacja
Warszawa”(2013). Jego ostatni film „Wieloryb
z Lorino” (2020) zdobył kilkadziesiąt nagród na
festiwalach w Polsce i za granicą (m.in. Złota
żaba na festiwalu Camerimage, Orzeł – Nagroda
Polskiej Akademii Filmowej dla najlepszego filmu
dokumentalnego, Srebrny Róg na Krakowskim
Festiwalu Filmowym, Grand Prix dla najlepszego
reżysera na Międzynarodowym Festiwalu Filmów
Dokumentalnych West Lake w Chinach, Nominacja
do Paszportu Polityki).

Krzysztof Gawronkiewicz

Autor ilustracji do takich albumów jak:
„Mikropolis”, „Achtung Zelig!”, „Esencja”,
„Romantyzm”, „Powstanie”, „Kwintesencja”,
„Krzesło w piekle”. Jego twórczość publikowały
zagraniczne wydawnictwa m.in. Casterman,
Dupuis Aire Libre, Arte, Glénat, Dargaud
i magazyn „Spirou”. W 2003 roku wspólnie ze
scenarzystą Grzegorzem Januszem zdobył
nagrodę Grand Prix podczas pierwszej edycji
Europejskiego Konkursu Komiksowego telewizji
Arte i wydawnictwa Glénat za komiks „Esencja”.
Zdobywca nagród Grand Prix za najlepszą
krótką formę komiksową i Album Roku festiwali
komiksowych w Łodzi. W 2018 „Beneficio”
otrzymało tytuł Książki Roku w kategorii książka
obrazkowa Polskiej Sekcji IBBY. Plakat do
filmu „Wieloryb z Lorino” zwyciężył z kolei na
festiwalu filmowym ACAMPADOC 10 – Festival
Internacional de Cine Documental w Panamie.

Skip to content